Problem –> rozwiązanie –> środek treningowy. Budowa ćwiczeń w oparciu o środowisko meczowe

Dzisiaj w internecie bez trudu można znaleźć całą masę środków treningowych. TO ŚWIETNIE, ponieważ stanowią one doskonałe źródło inspiracji. Zachęcam jednak do tego, aby samemu tworzyć ćwiczenia oraz gry treningowe.

Pomoże Ci w tym schemat:

PROBLEM -> ROZWIĄZANIE -> ŚRODEK TRENINGOWY (sposób powtarzalnego rozwiązywania problemu)

Zanim przejdziemy do realnego przykładu, chce Ci przypomnieć jedno zdanie: trening musi być efektywny, a nie efektowny. Żeby tak się stało potrzebne jest odpowiednio środowisko treningu. Te według mnie tworzą ćwiczenia stworzone według kilku zasad, które zaczerpnąłem z książki Rozumienie i nauczanie gry Pawła Grycmanna. Oto one:

  • Zasada celowości – gra musi mieć cel,
  • Zasada realności – musi mieć realne odwzorowanie w grze.
  • Zasada autonamii – wybór należy do zawodnika,
  • Zasada zmienności – środowisko się zmienia,
  • Zasada ograniczeń – stosujemy ograniczenia, aby nakierować gracza na określone rozwiązania,
  • Zasada progresji – stopniujemy poziom trudności (docelowo w górę).
kursy i szkolenia dla trenerów piłkarskich

Teraz pora na przykład.

Problem: drużyna orlików (grająca w ustawieniu 1-3-1-2 lub 1-3-2-1) otwiera grę od bramki krótkimi podaniami z wykorzystaniem bocznych obrońców. W praktyce Ci często wybierają podanie do tyłu (jako bezpieczne rozwiązanie) lub źle podejmują decyzję gra 1v1 vs podanie – co kończy się stratą.

taktyka 7v7

Rozwiązanie: W myśl modelu gry zespołu, powinni oni realizować postęp przez grę 1v1 (wskazane) lub podanie do zawodnika z pozycji 6/8/10. Istotna jest obserwacja zachowania obrońcy oraz techniczna jakość realizacji swojej decyzji.

Środek treningowy:

Grę rozpoczyna zawodnik z numerem 4, który wykonuje podanie do gracza z numerem 2 – w tym momencie do gry wbiega również obrońca, wykonujący pressing. Zadaniem drużyny z piłką jest przeprowadzenie jej przez otwartą bramkę lub wykonanie podania do małej bramki.

Obrońca po odbiorze, wyprowadza piłkę poza pole – obok stożka dla gracza numer 4 lub uderza do dużej bramki.

Coaching:

  • Chcemy, aby boczny obrońca potrafił robić przewagę, dlatego punktacja wygląda następująco – jeśli sam zakończy akcje (prowadzenie lub podanie do bramki) ma 3 PKT, jeśli wykorzysta kolegę 1 PKT.
  • Gracz z numer 2 realizuje zasadę postępu, a 4 wsparcie utrzymujące.
  • Wykorzystanie obecności partnera do oszukania rywala – balans ciała, zwód.
  • Identyfikacja zachowania obrońcy do podjęcia dobrej decyzji.

Progresja gry:

Jednocześnie do gry wchodzi dwóch obrońców i następuje gra 2v2.

Zobacz również teczki i tablice trenerskie.