,,Najgorszy trener to taki, kt贸remu brakuje motywacji do wykonywania swojej pracy” 馃幆 – wywiad z 艁ukaszem Oko艅skim z bloga Tata Pi艂karza.

O trenerach, ich kontakcie z rodzicami i najwa偶niejszych cechach dobrego szkoleniowca rozmawiamy z 艁ukaszem Oko艅skim – tat膮 Olka i Ignacego, a tak偶e autorem bloga Tata Pi艂karza

Trening Dzieci 2.0
Strona Trening Dzieci 2.0 dedykowana jest trenerom pracuj膮cym z najm艂odszymi. Chcia艂bym 偶eby艣my w tej rozmowie przybli偶yli troch臋 kwesti臋 tego, jak na ich prac臋 spogl膮daj膮 rodzice dzieci. No w艂a艣nie, z Twojego do艣wiadczenia – rodzice zwracaj膮 w og贸le uwag臋 na prac臋 trenera?

馃幆 艁ukasz Oko艅ski
Oczywi艣cie, dobry trener to podstawa ka偶dej dobrej dru偶yny. Wiem, 偶e wielu rodzic贸w nieco starszych pi艂karzy, podczas wyboru klubu dla swojego dziecka, opr贸cz lokalizacji, poziomu zawodnik贸w, bierze tak偶e pod uwag臋 trenera. Zaanga偶owany trener to prawdziwy skarb, tym bardziej w czasach kiedy wszystko w pi艂ce idzie tak szybko do przodu.

鉂 T.D. 2.0
Wiele m贸wi si臋 o tym, 偶e rodzic jest r贸wnie wa偶ny, w procesie rozwoju m艂odego sportowca, co trener. Jak zatem, wed艂ug Ciebie, powinna wygl膮da膰 modelowa wsp贸艂praca Trener -Rodzic?

馃幆 艁.O.
Jak dla mnie rozmowa to podstawa. Oczywi艣cie nie nale偶y myli膰 rozmowy, z wp艂ywaniem na decyzje trenera. Idealna wsp贸艂praca to przekazywanie wskaz贸wek rodzicowi przez trenera na temat post臋p贸w, deficyt贸w oraz tego, co zawodnik mo偶e jeszcze poprawi膰 np. diet臋, regeneracj臋, motywacj臋, ubi贸r na treningach, a nawet zachowanie itd.

rodzic sportowca

鉂揟.D.2.0
Mo偶e jeste艣 w stanie przytoczy膰 jakie艣 pozytywne/negatywne przyk艂ady takiej wsp贸艂pracy lub jej braku?

馃幆 艁.O.
My艣l臋, 偶e wi臋kszo艣膰 rodzic贸w troch臋 starszych zawodnik贸w, spotka艂a si臋 z rozmaitymi typami trener贸w. Chyba najgorszy to taki, kt贸remu brakuje motywacji do wykonywania swojej pracy. Klasyczny (uproszczony) przyk艂ad na treningu – 鈥渕acie pi艂k臋 i grajcie鈥. Takie podej艣cie bardzo szybko zauwa偶膮 zar贸wno rodzice jak i zawodnicy. Pozytywny przyk艂ad trenera, to trener zaanga偶owany, kt贸ry ma dobry kontakt z rodzicami zar贸wno wtedy kiedy wszystko jest dobrze, jak i w gorszych chwilach.

T.D.2.0
Tw贸j starszy syn (rocznik 2007) ma za sob膮 ju偶 kilka lat trening贸w. W tym czasie na pewno spotkali艣cie wielu trener贸w. Kt贸ry艣 z nich zapad艂 Wam w pami臋膰 szczeg贸lnie? Je艣li tak, to dlaczego.

馃幆艁.O.
Do tej pory na naszej drodze faktycznie spotkali艣my kilkunastu bardzo fajnych trener贸w. Ka偶dy z nich da艂 Okoniowi cz臋艣膰 siebie i swojej wiedzy, za co jestem im bardzo wdzi臋czny. Mi艂o wspominamy pierwszego trenera Olka w Zawiszy Bydgoszcz – Patryka Zaros臋, kt贸ry zarazi艂 mojego syna pasj膮 do pi艂ki.

Opr贸cz obecnych trener贸w w klubie Wise艂ka Bydgoszcz-Fordon, kt贸rych bardzo szanuj臋, staram si臋 od czasu do czasu zapewni膰 Olkowi dodatkowe bod藕ce w postaci trening贸w indywidualnych. Kilka takich jednostek poprowadzi艂 dla Okonia Damian Nawrocik, by艂y zawodnik Lecha Pozna艅, kt贸ry obecnie trenuje dzieci w Akademii Techniki i Dryblingu.

Mi艂o wspominamy r贸wnie偶 trenera Micha艂a Stolarskiego, z kt贸rym zdobyli艣my wicemistrzostwo Polski Brazylijskich Szk贸艂ek Pi艂karskich, g艂贸wnie za jego radosne podej艣cie do zawodnik贸w i atmosfer臋 na treningach. Nie spos贸b tutaj wymieni膰 wszystkich trener贸w, ale jestem przekonany, 偶e kiedy艣 b臋dzie ku temu okazja.

T.D.2.0
A gdyby艣 mia艂 wymieni膰 najwa偶niejsze cechy dobrego trenera, to co by to by艂o?

馃幆艁.O.
Trzy najwa偶niejsze s艂owa to dla mnie: wiedza, do艣wiadczenie i zaanga偶owanie.
Idealny trener b臋dzie 偶y艂 swoj膮 prac膮, b臋dzie si臋 szkoli艂, podnosi艂 swoje umiej臋tno艣ci, urozmaica艂 treningi, zapewnia艂 swojej dru偶ynie mo偶liwo艣膰 rozgrywnia sparing贸w. Dobry trener zna swoich zawodnik贸w, wzbudza u nich szacunek i nie tylko potrafi przekaza膰 wiedz臋, ale tak偶e poka偶e jak wykona膰 dane 膰wiczenie.

Dobry trener my艣li przysz艂o艣ciowo, potrafi wychwyci膰 niuanse i predyspozycje u danego zawodnika oraz je rozwija膰. Nie gra na wynik w m艂odszych kategoriach, tylko zapewnia optymalne warunki, aby jego wychowankowie doszli do jak najwy偶szego poziomu.
Dobry trener jest asertywny i sprawiedliwy, mimo, 偶e ma dobry kontakt z rodzicami, to nie pozwoli wp艂ywa膰 na swoje decyzje najbardziej ha艂a艣liwym rodzicom, albo sponsorowi dru偶yny.

T.D.2.0
Posiadaj膮c obecn膮 wiedz臋 na temat pi艂ki wysy艂asz drugiego syna (rocznik 2014) na pierwsze zaj臋cia w klubie. Na jakie zachowania trenera w czasie zaj臋膰 zwracasz uwag臋?

馃幆艁.O
Trener grupy naborowej, w najm艂odszych rocznikach musi by膰 cierpliwy, nie mo偶e si臋 szybko denerwowa膰. Powinien uczy膰 przez zabaw臋. Trener w takiej grupie powinien mie膰 pogodne usposobienie i zara偶a膰 u艣miechem. Wyniki i wygrywanie powinny by膰 na szarym ko艅cu listy jego priorytet贸w.
Od takiego trenera ch臋tnie us艂ysz臋: 鈥渒iwaj si臋, nie wybijaj pi艂ki鈥, a bym wola艂 nie s艂ysze膰 鈥渕usimy to wygra膰鈥 ,鈥漺ygrali艣my 20:0鈥. Pierwszy trener ma bardzo wa偶ne zadanie – pokaza膰 dzieciaczkom pi臋kny 艣wiat pi艂ki i sprawi膰, 偶eby chcia艂y odkrywa膰 kolejne etapy.

T.D.2.0
Wielu trener贸w w procesie szkolenia zapomina, 偶e najwa偶niejsze w tym wszystkim s膮 dzieci. Ty na pewno cz臋sto rozmawiasz ze swoimi synami o trenerach i prowadzonych przez nich treningach. Czy m艂ody Oko艅 opowiada艂 kiedy艣, dlaczego u jednego trenera lepiej mu si臋 trenuje, a u innego gorzej?

馃幆艁.O
Tak ch艂opcy w tym wieku s膮 ju偶 bardzo 艣wiadomi. Oko艅 cz臋sto mi m贸wi, kt贸re treningi z jego perspektywy s膮 najciekawsze. Jestem w szoku, kiedy przypomina mi jaki艣 archiwalny trening, w艂膮cznie z detalami. Ostatnio nawet zapyta艂em go o idealny trening i co do minuty wymieni艂 mi poszczeg贸lne 膰wiczenia. Jego ulubione treningi to takie z du偶膮 ilo艣ci膮 gry 1 na 1, kiwania, mecz贸w z zadaniami np. na dwa kontakty, na utrzymanie itd. Oko艅 od zawsze lubi艂 膰wiczenia techniczne i to mu sprawia najwi臋ksz膮 frajd臋.

Podczas takich rozm贸w, nigdy jednak nie podwa偶amy autorytetu trener贸w. Je艣li nawet co艣 si臋 m艂odemu nie spodoba艂o, to t艂umacz臋 mu, 偶e jest to na pewno element szerszego planu danego trenera.

T.D.2.0
Na koniec. Co doradzi艂by艣 m艂odemu trenerowi, kt贸ry dopiero rozpoczyna swoj膮 przygod臋 z prowadzeniem trening贸w? Jak powinien on uk艂ada膰 swoje relacje z rodzicami i na co zwr贸ci膰 uwag臋 w pracy?

馃幆艁.O
Rodzice, kiedy znaj膮 jasne zasady wsp贸艂pracy, potrafi膮 stanowi膰 doskona艂e wsparcie dla pracy trenera. Kiedy rozpoczyna艂em z m艂odszym Okonkiem treningi w roczniku 2014, u艣wiadomi艂em sobie, 偶e wi臋kszo艣膰 rodzic贸w po prostu nie ma poj臋cia o trenowaniu pi艂ki, zupe艂nie jak ja w roku 2012. Nie wiedz膮, czy wolno si臋 odezwa膰 podczas meczu lub treningu, jakie buty ubra膰 na orlik, a jakie na hal臋, jakie napoje warto pi膰, a jakich unika膰 itd.

Jestem przekonany, 偶e je艣li trener od pocz膮tku pracy z rodzicami u艂o偶y sobie w艂a艣ciwe relacje, to b臋dzie m贸g艂 liczy膰 na ich pomoc w przysz艂o艣ci. Mo偶e to by膰 np. robienie zdj臋膰, organizacja wydarze艅 dla dru偶yny itp. Podstaw膮 jak zawsze jest rozmowa i zaproponowanie zasad wsp贸艂pracy. Rodzice na pewno doceni膮 trenera zaanga偶owanego, sprawiedliwego i potrafi膮cego nie tylko wygrywa膰 mecze, ale tak偶e wychowywa膰 m艂odych ludzi.

Przeczytaj wi臋cej: jak wychowywa膰 ma艂ego sportowca?

呕eby troch臋 pom贸c pocz膮tkuj膮cym rodzicom, a mo偶e tak偶e pocz膮tkuj膮cym trenerom, jaki艣 czas temu postanowi艂em za艂o偶y膰 bloga 鈥淭ata pi艂karza鈥, na kt贸rym dziel臋 si臋 swoimi przemy艣leniami.

T.D.2.0
Wszystkich zapraszamy do 艣ledzenia bloga Tata Pi艂karza

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany.