Motoryka piłkarza: trening plyometryczny skuteczniejszy niż trening oporowy

Do takiego wniosku doszli naukowcy z irańskiego uniwersytetu, którzy przeprowadzili eksperyment na grupie 30 młodych piłkarzy w wieku od 18 do 25 lat. Badani zostali podzieleni na dwie równe grupy po 15 zawodników. Pierwsza z nich realizowała 8-tygodniowy program treningowy oparty o ćwiczenia plyometryczne, a druga 8-tygodni poświęciła na trening oporowy. Naukowcy chcieli sprawdzić, który trening lepiej wpływa na rozwój zwinności, szybkości i siły eksplozywnej.

Na podstawie zebranych wyników, naukowcy stwierdzili, że oba typy treningów rozwijały zdolności motoryczne zawodników. Lepsze wyniki odnotowała jednak grupa, która wykonywała ćwiczenia plyometryczne, poprawiając swoje rezultaty w każdej z kategorii.

Wnioski: Ćwiczenia plyometryczne wykazały korzystniejszy wpływ na badane zmienne w porównaniu z ćwiczeniami oporowymi. Dlatego tego typu metody treningowe są sugerowane piłkarzom i trenerom w celu poprawy szybkości i sprawności.

Jak wyglądał program treningowy?

Zawodnik rozgrzewał się przez 15 minut – bieg i rozciąganie. Następnie przez 40 minut wykonywano ćwiczenia plyometryczne i wykonywano luźne bieganie oraz rozciąganie, aby się ochłodzić i zregenerować mięśnie przez 15 minut.

Link do badań

Zobacz: 5 ćwiczeń plyometrycznych dla piłkarzy

Więcej takich informacji na temat treningu piłkarskiego znajdziesz w Szkole Trenera. Zapisz się za darmo i otrzymuj maila raz w tygodniu.