Mistrzowskie projektowanie jednostki treningowe 馃搵 5 krok贸w, kt贸re musisz wykona膰

Trener Ben Bartlett z Fulham FC oraz trener edukator angielskiej FA proponuje nast臋puj膮ce kroki maj膮ce u艂atwi膰 planowanie sesji treningowych.

W wolnej chwili sprawd藕 nasze konspekty treningowe dla zawodnik贸w od U5 do U12.


Krok pierwszy: Opieraj swoj膮 prac臋 na badaniach


Wed艂ug profesora Marka Williamsa tworzenie sesji treningowych mo偶na oprze膰 na trzech elementach:

  • swobodne gry (43%),
  • indywidualne 膰wiczenia (31%),
  • zespo艂owe 膰wiczenia (26%).

Swobodne gry (43%) 鈥 polegaj膮 g艂贸wnie na dobrej zabawie, dzi臋ki nim zawodnicy sami si臋 ucz膮. Obejmuj膮: ma艂e gry, gry dla zrozumienia.Indywidualne 膰wiczenia (31%) 鈥 膰wiczenia, w kt贸rych g艂贸wny nacisk na umiej臋tno艣ci indywidualne, s膮 to r贸wnie偶 膰wiczenia maj膮ce zapobiega膰 urazom. Mog膮 by膰 r贸wnie偶 wykonywane w domu.膯wiczenia zespo艂owe (26%) 鈥 skupiaj膮 si臋 wok贸艂 cel贸w zespo艂owych i przygotowania do meczu.


Krok drugi: Miej w艂asn膮 filozofi臋 treningu


Jakie s膮 twoje g艂贸wne zasady projektowania sesji treningowych? Ben Bartlett swoj膮 filozofi臋 treingu opiera na rozwijaniu rozumienia gry i umiej臋tno艣ciach pi艂karskich. Wyr贸偶nia r贸wnie偶 4 zasady, kt贸re pomagaj膮 mu tworzeniu sesji treningowych:

  • Kierunek 鈥 艣rodek treningowy powinien umo偶liwia膰 graczom atakowanie w okre艣lonym kierunku. Dlatego wa偶ne, aby zawodnik mia艂 cel w kierunku kt贸rego b臋dzie atakowa艂. Mo偶e to by膰: zawodnik do kt贸rego ma poda膰 pi艂k臋, bramka lub strefa ko艅cowa. Dzi臋ki temu zostan膮 zachowane zasady dotycz膮ce bronienia i ataku.
  • Okre艣lenie miejsca na boisku 鈥 trening powinien by膰 przeprowadzony na obszarze boiska, kt贸ry wyst臋powa艂by w dniu meczu. Na przyk艂ad: je艣li trening dotyczy obrony pola karnego to nale偶a艂oby przeprowadzi膰 sesj臋 w tym obszarze boiska.
  • Decyzje 鈥 zawodnicy powinni mie膰 poznawcze wyzwanie podczas zaj臋膰 wia偶膮ce si臋 z podj臋ciem decyzji, rozwi膮zaniem problemu, skanowaniem przestrzeni. Poprzez w艂膮czenie tych rzeczy w jednostk臋 treningow膮 nasie zawodnicy 艂膮cz膮 dzia艂ania techniczne z podj臋ciem decyzji i wysi艂kiem poznawczym.
  • Zr贸偶nicowanie 鈥 podczas jednostki treningowej zawodnicy powinni prze膰wiczy膰 temat zaj臋膰 w r贸偶nych okoliczno艣ciach.

Krok trzeci: Wybierz to, nad czym chcesz si臋 skupi膰

Nad jakim aspektem chcesz pracowa膰? Wa偶ne, aby dostosowa膰 struktur臋 nad kt贸r膮 pracujemy do warunk贸w meczowych. Tematy sesji treningowych wynikaj膮 z r贸偶nych okoliczno艣ci. Na przyk艂ad mog膮 by膰 narzucone przez akademi臋 lub wynika膰 z analizy i zaobserwowanego problemu zespo艂u lub poszczeg贸lnych zawodnik贸w.

Krok czwarty: Wybierz rodzaj i rozmiar boiska

Rozmiar boiska ma wp艂yw na to, co chcemy 膰wiczy膰.

  • Du偶e boisko jest dobre do przetestowania zdolno艣ci defensywnych zawodnik贸w, otwiera r贸wnie偶 przestrzenie umo偶liwiaj膮ce gr臋 za plecy i pomi臋dzy obro艅cami.
  • Ma艂e boisko pozwala na rozw贸j decyzyjno艣ci, rozwija szybko艣膰 my艣lenia, zawodnicy cz臋sto odczuwaj膮 na nim presj臋, a tak偶e wi臋ksze znaczenie ma na nim ka偶de z艂e przyj臋cie pi艂ki.
  • W膮skie boisko sprawia, 偶e zawodnicy cz臋艣ciej zagrywaj膮 podania skierowane do przodu. Takie boisko pomaga w 膰wiczeniu np. poda艅 lini臋 dalej.
  • Szerokie boisko pozwala 膰wiczy膰 zmian臋 centrum gry, szerokie ustawienie w ataku, gr臋 w defensywie i w ataku w bocznych strefach oraz do艣rodkowania i wyko艅czenia

Ben Bartlett stosuje 4 rodzaje boiska, z kt贸rymi zawodnicy s膮 zaznajomieni. Dzi臋ki temu oszcz臋dza czas na t艂umaczenie jakie zasady obowi膮zuj膮 na danym boisku.

Poziome trzy cz臋艣ci – to boisko pomaga: rozwija膰 poruszanie si臋 mi臋dzy liniami i podanie lini臋 dalej, a tak偶e ropzozna膰 dobry moment do do艂膮czenia do ataku. W defensywie wyznaczone strefy mog膮 s艂u偶y膰 jako punkt odniesienia w 膰wiczeniu wysokiego/艣redniego i niskiego pressingu.

Pionowe trzy cz臋艣ci – to boisko pomaga rozwija膰 gr臋 w bocznych strefach boiska (granie na obieg, zachowanie w defensywie i ofensywie, do艣rodkowania)

Boisko podzielone na p贸艂 – podobnie jak wymiarowe boisko pomaga 膰wiczy膰 dzia艂ania w ofensywie i defensywie na po艂owie w艂asnej i przeciwnika. Na w艂asnej po艂owie (otwieranie gry), na polowie przeciwnika (wyko艅czenie). Z kolei w defensywie na w艂asnej po艂owie (ochrona pola karnego i bramki), na po艂owie przeciwnika (wysoki pressing)

Okr膮g艂e pole – to boisko oferuje wi臋ksz膮 perspektyw臋 grania ni偶 inne (360掳). Daj臋 r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 ograniczenia przestrzeni dzi臋ki 艣rodkowej linii.

Krok pi膮ty: dostosuj zasady i wymagania

Ben Bartlett dzieli zasady wprowadzane przez trenera na nast臋puj膮ce typy

Ograniczenia – dotyczy ograniczenia np. kontakt贸w z pi艂k膮, ilo艣ci decyzji czy ruch贸w zawodnika. Ta metoda pozwala zwi臋kszy膰 ilo艣ci powt贸rze艅 danego 膰wiczenia dotycz膮cego konkretnego tematu. Np. 膰wiczenie poda艅 progresywnych i zakazanie gry podaniami do ty艂u. Jednak metody polegaj膮ce na ograniczeniu cz臋sto negatywnie wp艂ywaj膮 na rozwijanie procesu deyzyjnego zawodnik贸w.

Szukanie powi膮za艅 – pobudzanie zawodnik贸w do szukania relacji mi臋dzy danym zadaniem, a sytuacj膮 boiskow膮 np. rozpoznanie, kiedy mo偶na zagra膰 podanie do przodu. Ta metoda pomaga rozwija膰 艣wiadomo艣膰 i rozumienie gry zawodnik贸w. Je艣li do tej metody wykorzystane b臋d膮 odpowiednie pytania to pomo偶e w znalezieniu odpowiednich powi膮za艅 i pomo偶e zrozumie膰 gr臋. Przyk艂ady takich pyta艅:

  • Powied藕cie mi, kiedy mo偶emy zagra膰 pi艂k臋 do przodu?
  • Co pomaga w zagraniu podania do przodu?
  • Dlaczego w tej sytuacji uzna艂e艣, 偶e trudno jest poda膰 do przodu?
  • Co m贸g艂by艣 zrobi膰, 偶eby rozwi膮za膰 ten problem?
  • Minusem tej metody jest mniejsza ilo艣膰 powt贸rze艅, a co za tym idzie ni偶sza intensywno艣膰 膰wiczenia. Jednak ta metoda niesie ze sob膮 wiele korzy艣ci , a przy dobrym zarz膮dzaniu czasem mo偶na zniwelowa膰 t臋 wad臋.

Nagradzanie – mo偶na r贸wnie偶 stosowa膰 nagradzanie w celu lepszego realizowania tematu sesji. Na przyk艂ad, 偶eby zach臋ci膰 zawodnik贸w do odebrania pi艂ki poprzez wysoki pressing liczymy gole zdobyte po takim odbiorze za 3 punkty. Mo偶na r贸wnie偶 stosowa膰 t臋 metod臋 odwzorowuj膮c wyzwania z meczu, np. wygrywacie 2:0, bro艅cie si臋 w niskim bloku defensywnym, aby wygra膰 mecz.

Qualitas Coaching