Intensywność treningu piłkarskiego – jak ją poprawić?

Intensywność treningu piłkarskiego u  najmłodszych to temat, który jest poruszany na wielu konferencjach, szkoleniach i wykładach. Trudno się temu dziwić. Trening treningowy nierówny, a od tego, jak wykorzystasz czas zajęć może zależeć sportowa przyszłość Twoich podopiecznych. Jeśli mają oni w przyszłości grać na wysokim poziomie, muszą od najmłodszych lat trenować … intensywnie. Jak przeprowadzić taką jednostkę?

Intensywność treningowa – czy rzeczywiście jest tak źle?

Mam wrażenie, że jest coraz lepiej. Duża zmiana nastąpiła przede wszystkim w świadomości trenerów, którzy coraz chętniej poszukują metod i sposobów na poprawę jakości prowadzonych przez siebie treningów. Najlepszym dowodem na to, że mam rację, jesteś Ty, czytający ten artykuł. Nie jest jednak tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać – dalej można wiele poprawić.

Kiedy rozmawia się z trenerami, którzy mieli przyjemność być przynajmniej raz na zagranicznym stażu, zawsze podkreślają oni jedną rzecz: intensywność treningowa jest dużo większa. Podkreślają to również sami piłkarze, którzy coraz częściej wyjeżdżają z rodzimej ekstraklasy do mocniejszych lig zagranicznych. Pierwsze, co rzuca im się w oczy, to właśnie wysokie tempo zajęć.

Jak to się dzieje, że młody, profesjonalny i zdolny piłkarz wyjeżdżający z polskiej ligi ma tak duże problemy z wysoką intensywnością treningu za granicą? Powodów jest oczywiście kilka. Jednym z nich, według mnie bardzo istotnym, jest zbyt niska intensywność zajęć w najmłodszych grupach wiekowych. To właśnie wtedy na treningi przychodzi kilkanaście osób, nad którymi musi zapanować jeden trener. I często ma z tym spory problem.

Co wpływa na intensywność treningu?

Obecnie, my jako trenerzy mamy dostęp do ogromnej liczby materiałów, ćwiczeń i środków treningowych nawet największych klubów w Europie. Bez trudu można znaleźć konspekty treningowe, które realizowane są w grupach młodzieżowych Realu Madryt, Ajaxu Amsterdam, Barcelony, czy chociażby Dinama Zagrzeb. Sama skopiowane stosowanych tam ćwiczeń niewiele jednak daje, ponieważ na intensywność treningu wpływa kilka elementów.

  • stosunek pracy do odpoczynku,
  • umiejętności techniczne,
  • przygotowanie fizyczne, 
  • cechy wolicjonalne, 
  • regeneracja,
  • postawa trenera.
trening piłka nożna

Czynniki wpływające na intensywność treningu podzieliłbym na dwie grupy. Pierwsza z nich dotyczy samych zawodników. Mogą oni dać z siebie 100% podczas zajęć, gdy posiadają odpowiednie umiejętności techniczne do przedstawionego zadania, są wypoczęci, zmotywowani i w dobrej formie fizycznej. Taki gracz jest w stanie pracować na treningu na wyższych obrotach, co automatycznie przekłada się na intensywność całego treningu.

Druga grupa czynników zależna jest od samego trenera. Możesz podnieść intensywność zajęć przez wybór odpowiednich środków treningowych, właściwy coaching i stworzenie środowiska, które zachęca do cięższej pracy.

3 sposoby jak podnieść intensywność treningu

Poniżej trzy sposoby na podniesienie intensywności treningu, które zostały wykorzystane w stworzonych przez nas pakietach treningowych.

  1. Prostota zajęć

To jedna z głównych przyczyn obniżenia intensywności treningu – zaproponowane ćwiczenia są zbyt trudne. Tracisz przez to zbyt wiele czasu na tłumaczenia, korektę błędów i modyfikacje. Najlepsze ćwiczenie to takie, które posiada 2-3 łatwe do przyswojenia zasady, dzięki czemu nie tracisz czasu na wyjaśnienia i od razu można przejść do realizacji zadania.

  1. Mniejsze grupy = większa intensywność

Brak kolejek, przestojów i przesiadywania na ławce – trening musi być tak ułożony, że cały czas wszyscy są w ruchu. Podziel przed zajęciami zawodników na mniejsze grupy, w których będą wykonywać ćwiczenia przez cały trening. Staraj się, żeby przy jednym ćwiczeniu/grze znajdowało się maksymalnie 6-8 osób,wtedy intensywność będzie najwyższa.

  1. Rywalizacja

Pewnie wiele razy zauważyłeś, że podczas gry końcowej intensywność jest najwyższa. Nie może to dziwić – dzieci uwielbiają rywalizację. Wprowadzaj więc jak najwięcej ćwiczeń, w trakcie których młodzi gracze będą ze sobą rywalizować. Najskuteczniejszym sposobem są oczywiście małe gry, których charakter jest najbardziej zbliżony do warunków meczowych. Dobrze się sprawdzą również wszelkiego rodzaju wyścigi, berki i sztafety.

Podsumowanie

Do tego wszystkiego dodałbym jeszcze dwie rzeczy: przygotowanie do zajęć + coaching. Nie pracuj na oślep. Nawet prosty konspekt treningowy pomoże Ci lepiej kontrolować zajęcia, a jeśli zaplanujesz go odpowiednio wcześniej, to będziesz miał czas na dopracowanie szczegółów. Po drugie, pamiętaj o coachingu – pozytywnym i motywującym do działania. W takich warunkach na pewno stworzyć intensywny trening.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.